Snellesokken.nl

We schrijven 25 maart 2023 heel Nederland gaat gebukt onder een zware zuidwester Storm
en het KNMI heeft code geel afgegeven en raad de bevolking aan lekker thuis te blijven op
deze onstuimige dag.
Zo niet 70 dapperen die huis en haard verlaten en zich richting het het friesche land
begeven.
Het friesche land waar volgens overlevering de zuigelingen worden grootgebracht met
opgeklopte kievitseieren en een fikse scheut graanjenever.
Het friesche land waar het begrip overbevolking en huizenkrapte nog niet is doorgedrongen
elk beetje weldenkend mens pakt na het zien van de intens troosteloze omgeving zijn biezen
en spendeert zijn zuurverdiende salaris in een rijtjes woning ergens in het westen.

Maar goed dit alles terzijde
Groot pluspunt van het dunbevolkte en vlakke Friesland is dat dit de ideale locatie is om een
tijdrit te organiseren. En als er dan ook een actieve vereniging is zoals w.v Snits dan zijn alle
ingrediënten voor een ochtend mega afzien op de tijdrit fiets aanwezig .

Kortom de opening van het Tijdrit seizoen is zoals al jaar en dag gewoon in het altijd
gezellige Dorp Warns.
De Dorpsjeugd ligt na een avond doorzakken tot ruim in de middag nog op een oor dus vanaf
11.00 uur is het 9 kilometer lange parcours het speelterrein van de fanatieke tijdrijders.

Het Rode Kliff zal zoals elk jaar weer de finish van de 9 km afzien zijn. Deze immense dijk
doemt na ongeveer 7 kilometer tijdrijden als een ware berg op uit het verder biljart vlakke
friesche land.
Met ruim windkracht 6 zal het zaak zijn om nog een beetje kruit droog te houden om op
deze laatste hindernis niet volledig in te storten.
Team HWV heeft afgelopen weken in diverse trainingskoersen laten zien dat ze de winter
goed uit zijn gekomen .

Ook de hoogte stage van een week eerder in Tecklenburg heeft vooral bij GH en Bert
dusdanig veel effect gehad dat zij de klim naar het rode Kliff vol vertrouwen tegemoet zien.
De blauw zwarte Lorini brigade is met 5 renners aanwezig in het onstuimige Warns .
Graag stellen we dan ook deze matadoren even voor .
Bart Huiskes
Ondanks zijn jeugdige uitstraling draait deze jongeling al heel wat jaren mee in het tijdrijden.
Na deelname aan het vorige NCK stak het virus weer in volle hevigheid op bij deze
alleskunner en werd er een nieuwe snelle TT bike gekocht en werden plannen gemaakt om
in de winter een stevig en strak trainingsprogramma te gaan volgen.
Dat de tijd vliegt geld al helemaal voor Bart door drukke werkzaamheden vergat hij kats de
tijd en dan is het alweer 25 Maart !
Maar goed zijn opmerking een 0 meting is ook een meting getuigd van een dusdanige
positiviteit dat de eerste winst voor seizoen 2023 al weer binnen is.

Bert Lip
Trainen is voor talentlozen… was een opmerking die Bert op het lijf geschreven staat/stond
Met zijn talent zou de tour voor een MVDP een peulenschil zijn en Woutje zou met 2 vingers
in de neus wereldkampioen veldrijden zijn geworden.
Maar helaas ook voor Bert gaan de jaren tellen en heeft hem doen inzien dat een beetje
training ook voor hem wel verstandig kon zijn.
Ook heeft een drastisch dieet zijn lichaam weer terug gebracht tot aanvaardbare proporties.
Maar klap op de vuurpijl was toch echt het verschijnen van B Lip op het digitale fiets
platform ZWIFT……

Gert Mulderij
De Oermens uit Elim
Afgelopen jaren heeft dit sprintkanon van weleer zich toegelegd op de mooie kunst van het
tijdrijden .

Dat deze discipline hem op het lijf geschreven staat getuige wel de vele podiumplaatsen die
deze stylist bij elkaar heeft gefietst met natuurlijk als hoogtepunt winst bij het
clubkampioenschap van HWV.

Klaas Bolks
Nestor. Orakel. Icoon . Wijsgeer. Vele namen zijn op deze veteraan in het tijdrijden van
toepassing.
Dat de tijd ook vat heeft op het gebeeldhouwde lichaam van deze tijdrijder puur sang is de
afgelopen tijd helaas ook bij Klaas door gedrongen.
Follow The Fucking Training Plan is een gevleugelde uitspraak van deze hardrijder maar zelfs
daarmee houd hij natuurlijk moeder natuur niet buiten de deur.
Om toch zijn tijdrijden op peil te houden worden kosten nog moeiten bespaard en alle
beschikbare informatie om sneller te worden komt dan ook op een onnavolgbare wijze bij
klaas terecht.
Dat hij zijn tijd vaak ver vooruit is blijkt wel uit het feit dat Klaas weer terug is gekeerd naar
23 mm tubes.
De wetenschap en commercie zat er met de brede tubeles banden naar achteraf zal blijken
toch helemaal naast.
Ook voorspeld Klaas binnen afzienbare tijd weer andere aanpassingen in de wielerwereld
maar daarover later meer.

GH Hutten
Deze ietwat te zware renner is na een paar mindere jaren vast besloten zich weer van voren
te laten zien bij het tijdrijden.
Na een opmerking van zijn fietsmaat dat iets vollere renners vaak meer aero zijn was dit
voor GH dit het sein om zijn strakke dieet toch iets te laten vieren.
Gevolg was dan wel weer dat bij de jaarlijkse kleding uitgifte het tijdrit pak er uit zag als een
turnpakje uit de jeugd categorie .
Maar goed met enig gewurm en hulp van ploeggenoten was ook dit obstakel weer
overwonnen.
Dat GH zijn ambitie niet onder stoelen of banken stak was ook Bert Lip ten oren gekomen en
bij de eerstvolgende training kwam dit dan ook ter sprake .

Bert die evenals GH niet verstoken is van een portie zelfvertrouwen zei vol bravoure …… De
verliezer tussen ons fietst de komende 2 weken in fietssokken gekozen door de winnaar……
En aldus zal geschieden :-)

Goed we schrijven dus 25 maart zo rond 11.30

Ik hoor de starter aftellen 3.2.1.
Kut het is zover denk ik. Met een iets te groot verzet trek ik m,n bolide op gang en ram zoals
afgesproken volle bak naar de eerste haakse bocht.
De bocht lekker ruim uitkomend trek ik mezelf weer op gang en nestel me in de aero
houding.
Als in een waas hoor ik Jelmer ( mijn trainer) roepen kom op GH pak ze…
Met de stormachtige wind schuin van opzij kan ik amper m,n fiets rechthouden en focus me
volledig op houding en het te fietsen wattage.
Even schiet het door mijn gedachte wat moet straks die lichte Bert tegen deze wind terecht
brengen.
Het lijkt in een keer of mijn wattage vanzelf wat hoger komt te liggen.
Na ruim 2 kilometer linksaf de vlakte in, Vanaf nu vol de wind achter ik schakel op zijn
zwaarst en het tempo gaat ruim boven de 60…. wetend dat de tijdrit pas in de laatste
kilometers zal worden gewonnen fiets ik iets op reserve.
In Warns draai ik linksaf en voel de wind tussen de huizen door fladderen volle focus ram ik
mijn bolide over de klinkers en voel de lichte verzuring in mijn benen komen.
Bij het uitdraaien van Warns daalt de onstuimige wind genadeloos op mij neer en het voelt
alsof ik half tegen een muur op fiets.
Door de wind krijg ik een slinger naar links en kan mijn fiets net op de weg houden.
Vanuit mijn ooghoek zie ik in een flits een spoor van een fietswiel de berm inlopen … iemand
is dus minder gelukkig geweest denk ik…… 23 mm zo te zien…

Voor me zie ik dat de voor me gestarte renner ook moeite heeft het moordende tempo
tegen de wind in vast te houden ….op dat moment is het alsof de kreet van Jelmer weer in
mijn oren hoor echoën. Pak ze GH !!

Bij het opdraaien van de dijk weet ik dat het nu of nooit is. zoals een groot renner ooit zei
pijn is tijdelijk maar roem is voor eeuwig . Buig ik me nog dieper over mijn stuur en met het
zuur achter mijn oren kruip ik naar de renner toe en met nog 200 meter te gaan ga ik hem
voorbij en met een uiterste krachtsinspanning kan ik het tempo tot de finish vasthouden.
Te kapot om m,n teller uit te drukken liet ik me van de dijk af vieren en rij nog nahijgend
naar de start locatie terug.
Hoe verging het de anderen..
Klaas Bolks
Klaas mocht al vrij vroeg de spits af bijten.
In zijn mooie gebeeldhouwde stijl reed hij een strakke tijdrit richting Warns.
Bij het uitrijden van Warns ging het echter bijna faliekant mis toen hij door de wind werd
gegrepen en de berm werd in geduwd….toch die 23 mm ..
Gelukkig wist klaas met al zijn ervaring zijn fiets op de weg te krijgen en er alsnog een
strakke eindsprint uit te wurmen.
Hij mocht na afloop op het hoogste podium plaatsnemen winst bij H6

Gert Mulderij
Gert reed zoals we van hem verwacht hadden een snoeiharde tijdrit.
Met een gemiddelde van ruim 47 kilometer per uur hield hij grote mannen zoals Wieger van
der Wier en Wessel Lange achter zich en mocht op het podium op de 3 e plek plaats nemen
bij de H7

Bart Huiskes
Zoals in de introductie al aan gegeven gaat bij Bart de tijd vaak te snel …
De starter had zijn naam al enkele keren om geroepen maar geen Bart Huiskes dus was de
volgende renner al van start gegaan
Komt Bart doodleuk aan fietsen denkend dat ie ruim op tijd is .
Gelukkig was de organisatie erg soepel en kon Bart achter aan sluiten en reed ondanks dit
oponthoud een erg verdienstelijke tijdrit met ruim 38 gemiddeld.

Bert Lip
Bert was gemotiveerd tot op het bot om de onderlinge strijd met GH te winnen.
Bij het inrijden al spatte de energie er af en getergd stond hij dan ook aan de start.
Na het startschot was het dan ook alsof het een sprint betrof zo hard ging hij van start.
In zijn kenmerkende stijl knalde hij door het troosteloze friesche landschap maar gelukkig
voor Bert had hij hier geen oog voor.
Ook de toevallig voorbij wandelende friesche boerendochter kon niet op de aandacht van
onze Bert rekenen.
Hij was op een missie en die missie was om die GH te laten zien dat er met Bert niet te
spotten was.
De haakse bocht in Warns nam hij zoals alleen Bert dit kan . Heel even leek het of zijn
achterwiel grip zou verliezen maar als door een wonder hield Bert zijn fiets op koers .
Op het verbeten gezicht van Bert verscheen even een klein lachje .. zo weer 2 seconden
gepakt op die GH.
Met de dijk in zicht groeide het zelfvertrouwen van Bert. Alle ontberingen en diëten van
afgelopen periode schoten door zijn gedachten heen .Hier op deze helse klim zou hij zijn
voordeel pakken en die zware GH op achterstand zetten.
Met de finish in zicht schakelde hij nog een keer bij en drukte alsof het een massasprint
betrof zijn voorwiel over de finishlijn …..

…………………….. snelle sokken voor Bert ……………….
Tijdrijden de mooiste wielerdiscipline die er is