Tijdrit Warns; aftrap van het tijdritseizoen

Zaterdag was Warns de plaats om te zijn voor de tijdrijders van HWV.
De 1e tijdrit in de Kalas tijdritcompetitie van wv Snits, was een moment van hernieuwde kennismaking met het tijdrijderslegioen en de 1e mogelijkheid om de onderlinge krachtsverhoudingen te meten.

Voor HWV waren Gerrit Henk Hutten, Henry Kappert, Arjan Zweers en Klaas Bolks naar Stavoren afgereist, om de HWV kleuren te verdedigen.
Klaas had Arjan en Henry kunnen motiveren voor deze 1e wedstrijd en om zeker te zijn dat ze geen verstek lieten gaan, werden ze persoonlijk opgehaald. Zo kon op de heenweg meteen oude versies van deze wedstrijd worden opgehaald en het parcours aan Arjan uitgelegd.

Na een goed cyclecross-seisoen zou dit de 1e tijdritwedstrijd voor Arjan worden, terwijl Henry na een noodgedwongen pauze het wedstrijdrijden weer ging oppakken.

Bij aankomst bij de startlocatie bleek restaurant de Potvis na afgebrand te zijn, in stadium van nieuwbouw te zijn en de inschrijving verplaatst naar een jachthaven iets verderop.

Hier werden diverse kennisrelaties in het wereldje vernieuwd en geīnformeerd naar vorm en activiteiten in het winterseizoen.

We (Arjan, Henry en Klaas) gingen meteen het parcours verkennen om de invloed van de stevig waaiende wind op de verschillende stukken in het parcours te ervaren. Beginnen met wind in de rug, daarna er tegen in op vals plat omhoog richting Skar gaf meteen het risico van je volledig opblazen goed weer. Met wind opzij richting Warns deden Henry en Klaas meteen besluiten het hoge of 4-spaaks voorwiel in de tas te laten; 60mm hoge velg zou het worden. Vanaf Warns ging het met wind schuin achter richting Laaxum en IJsselmeer. Hier zou maximale snelheid gehaald moeten worden, echter met behoud van overschot.
De laatste 2km was weer recht tegen de wind in en met de finish boven op het Rode klif dreigde stevig tijdverlies, als je hier geen energie meer had.

Arjan en Gerrit Henk waren het eerst aan de beurt in H4. Gerrit Henk reed naar een goede 5e plaats in een tijd van 11:58. Hij was echter ontevreden met dit resultaat en klaagde over gebrek aan focus in het 1e deel van de tijdrit?? Arjan had het "probleem" dat zijn broer 1 min. achter hem zou starten. Dit probleem werd bewaarheid, toen hij 50m voor de finish door zijn broer werd bijgehaald en dit voor de gehele familie op foto werd vastgelegd. Zijn 21e plaats met een tijd van 13:23 geeft alleen maar motivatie om in de volgende tijdrit het beter te doen. Henry als ervaren rot, maar met duidelijke trainingsachterstand, reed toch naar een verdienstelijke 13e plaats in een tijd van 13:12.

Als laatste was Klaas aan de beurt in de categorie H6. Klaas had het probleem dat zijn chip het vorige weekend dienst weigerde en bij controle aan de start leek dit wéér het geval te zijn.
Op weg naar een handgeklokte tijd, werd hij zwaar gedupeerd door een hard getik op zijn achtervork. De magneet van de snelheidssensor liep aan en dit zorgde tevens voor foutieve snelheidsweergaven tussen de 64 en 32 kmh binnen enkele seconden variërend. Alleen vertrouwend op zijn vermogensmeter werkte hij het rondje op zijn maximale waarden af, naar een eindtijd van 13:18, wat een 4e plaats betekende, gelijk aan vorig jaar.

Arjan werd op de terugweg nog bekendgemaakt met de standaardroutine na een tijdritwedstrijd: bezoek aan de Mac!