21 APR
2014

Rob Wessels 2e in Ureterp

Gepubliceerd: 2018-11-29 10:43   |   Laatste wijziging: 2014-04-21 15:36   |   45x bekeken
Regen of geen regen?! Voor de koers werd regenexpert Bert Lip meerdere keren geraadpleegd voor advies, hoeveel bar in de banden bij harde regen en hoeveel bij klinkers? Expert Lip had een duidelijk antwoord “harde regen 5 a 6 bar en in de koers direct mee van voren zitten en volle bak erin vliegen”. Een duidelijk antwoord van onze topper.
Bij aankomst in Ureterp was er geen regen meer te bekennen en het klaarde zelfs wat op. Het klinker parcours was in rap tempo droog dus geen 5 a 6 bar maar 8 a 9 bar in de bandjes. Voor Hwv stond er een mooi aantal renners aan het vertrek. Han Peneman, Han vd Werfhorst, Edwin Bijlsma, Arthur Helder, Johan Overweg en ikzelf (Rob) konden ons gaan opmaken voor een koers over 50 ronden op klinkers. Vanuit het vertrek werd er direct hard gereden en na een aantal ronden zaten de bekende klasbakken op kop van het peloton te sleuren waaronder onze Han `de beul` Peeneman, good old Opperwal, Kieviet en Beltman.
Han Peeneman reed zoals altijd vol in de aanval. Geen geneuzel maar de koers hard maken. Elke keer als ik naar voren keek zag ik een vertrouwd beeld: een blauw mannetje met `te` groene overschoenen op kop van het peloton die de concurrenten het snot voor de ogen aan het rijden is. Han is de man in vorm. Edwin reed een sterke wedstrijd, de tweede in zijn nog prille wielercarrière. Het tempo lag voor deze echte diesel in het begin van de wedstrijd nog wat te hoog waardoor hij naar achteren zakte. Maar desalniettemin heeft hij een goede koers gereden. Nog wat wedstrijd ervaring op doen en dan hebben wij er weer een klasbak voor de wedstrijden erbij. Han vd Werfhorst miste de goede benen vandaag maar die komen vanzelf terug. Johan Overweg had wat pech aan zijn zadel. Wel jammer omdat hij in Dronten al heeft laten zien goed mee te kunnen.
Met nog acht ronden op het bord besloot ik naar voren op te schuiven. De hele wedstrijd had ik geen trap teveel gedaan omdat ik het idee had dat het nog wel eens een massasprint kon gaan worden. Met nog zes ronden te gaan zag ik twee mannen wegrijden. Dit kon de beslissing zijn! Het peloton viel stil en ik besloot de sprong te maken en kreeg Stef Jonker mee. Binnen een ronde hadden wij het gat gedicht naar de twee koplopers. Binnen drie ronden was de voorsprong al bijna 30 seconden geworden mede door het perfecte afstopwerk van Han. Ik dacht bij mijzelf `verrek Wessels je zit gewoon in de kopgroep en mijn benen voelen nog fris, dit gaat jouw dag worden!`. Ik twijfelde nog om weg te rijden bij mijn medevluchters want zij wilden niet meer hard doorrijden. Omdat de benen nog fris waren koos ik toch voor de sprint. De man van Wadro ging op het laatste gedeelte van het parcours de sprint aan en ik sprong in het derde wiel. Hij trok hard door waardoor ik als derde de laatste bocht uit kwam. De man van Wadro viel stil, nog één te gaan! In de gretigheid schakelde ik te snel, bam een mispeer. Nog klein stukje maar het was net niet genoeg, een band dikte te weinig. Eerste podium plek is een feit, gaaf. Maar het mooiste was een grote lorini trein aan het vertrek! Laat de ronde van Hardenberg maar komen! De Lorini trein is er klaar voor!
Laatste wijziging: 2014-04-21 15:36