15 FEB
2019

10 vragen voor ... Maurice Santman

Gepubliceerd: 2019-02-15 20:46   |   Laatste wijziging: 2019-02-15 22:24   |   205x bekeken
1. Dit telt als 1 vraag: Wat is je leeftijd, gewicht, lengte, maximum hartslag, rustpols, hoe lang ben je al HWV'er en welk fietsmerk rij je?
Ik ben 33 jaar, weeg +/- 65kg, 1.77 m lang, max. hartslag ligt rond de 196, rustpols 48. Ik ben in 2015 lid geworden van HWV, dus vier jaar lid. Ik rij op een Merida Reacto DA.

2. Hoe ben je begonnen met wielrennen?
Na een voetbalcarrière van 16 jaar werd het tijd voor wat anders. Omdat ik altijd al een liefhebber ben geweest van fietsen en competitief ingesteld leek mij het wielrennen een goede uitdaging zodat ik mijzelf kon blijven prikkelen. Op jonge leeftijd was ik al in het bezit van een MTB en met de familie (vader en broer) gingen we regelmatig crossen in de bossen. Uiteindelijk in mijn laatste voetbaljaar onderdelen van mijn broer zijn gecrashte fiets overgenomen, in elkaar gezet en op zoek naar een uitdaging. Dat werd de Monstertijdrit (130km.) in de Flevopolder. Via via in contact gekomen met mijn oude klasgenoot Bert Lip en mede dankzij hem kon ik mee trainen bij de HWV om mijn doel te behalen voor deze tijdrit. De club, leden en het fietsen bleek direct bij mij te passen en daarom lid geworden van deze fantastische fanatieke club.

3. Welke (sport)prestatie ben je het meest trots op?
Op fietsgebied mijn 18e plaats tijdens de Koningsronde van Almelo. Sinds ik in Almelo woon fiets ik regelmatig op 'De Sumpel' en heb dit min of meer mijn thuisbasis gemaakt. Tijdens deze race kon ik mijn steentje bijdragen voor de nummer 2 plek van Arthur Helder.

4. Wat zijn je ambities voor dit jaar?
Dit jaar zal ik met achterstand beginnen aangezien ik binnen nu en ca. twee weken vader hoop te worden. Desniettemin onderhoud ik de conditie en wil ik vlammen in het najaar, waarbij minimaal een top 10 klassering moet voorkomen. Tevens zal ik in de diverse koersen onze sprinters willen afzetten voor tenminste 5 overwinningen.

5. Als je een profkoers mag uitkiezen die je het liefst zou willen rijden, welke is dat en waarom?
Liever een meerdaagse profronde zoals de Ronde van Zwitserland of Oostenrijk. Hier meermaals wezen fietsen, de muren en geitenpaden met hellingen over 25% in een prachtige omgeving liggen mij wel.

6. Wat is de langste afstand die je ooit gefietst hebt en wat is het verhaal daarachter?
Dat was 430 km. 'Jotunheimen Rundt' in Noorwegen. Samen met mijn broer en zijn vriend in een dolle bui opgegeven voor deze verschrikkelijke tocht met naast de km's ook nog eens 4600 HM. Deze tocht werd op de langste dag van het jaar '1 juli' gereden. Hier in NL vertrokken met een goed gedrag en lekker temperatuurtje van 25 graden. Eenmaal aangekomen in het plaatsje Laerdal bleek het heel anders. Door een vies guur windje, gemiddelde temperatuur van plus 3 graden en alleen maar regen was de motivatie ver te zoeken. Echter al die trainingsarbeid was niet voor niets. Dus 's avonds om 17:45 uur gewoon gemeld bij de start en om 18:00 uur vertrokken met 160 andere idioten, voornamelijk Noren, Zweden een verstrooide Jap, Nieuw-Zeelander een paar Duitsers en 3 NL's (wij). De eerste vijf uur ging het mooi met een gem. van 35 km/per uur ondanks de regen en kou schoot het goed op, totdat de eerste helling zich aandeed. Temperatuur dropte onder nul en in de afdaling mede dankzij het doorweekte lichaam compleet onderkoeld. Gelukkig hoefden we nog maar 60 km. tot de volgende stop waar droge kleren lagen. Na de stop begon het op te klaren en dankzij de droge kleren werden de vooruitzichten alleen maar beter. Kalle (mijn broer's vriend) begon op de pedalen te staan en wij rukten ons los van de groep een paar volgden en mijn broer bleef in de buik van het peloton. Bij elke stop wachtten we op elkaar, echter bij ca. 270 km. trok Kalle door op de langste klim van het parcours. Ik had hem kunnen volgen, maar dacht aan Gerben (mijn broer) en wilde op hem wachten, echter was hij in geen velden of wegen te bekennen. Dus vervolgde ik mijn weg alleen. Op een gegeven moment rond de 285 km. al 15 km. in de klim begonnen de benen het langzaam te begeven, wilde nog een slok nemen van de bidon en kwam tot de conclusie dat alles leeg was en er geen voedsel meer beschikbaar. Ik zag dat het niet ver meer was naar de top en vervolgde mijn weg, echter na de bocht bleek de klim verder te gaan, in eens verzuurde alles. Gooide de fiets langs de kant van de weg en zag ineens in wat voor mooie omgeving ik eigenlijk fietste. Zat ruim boven de sneeuwgrens en had het idee dat het winter was in hartje zomer, ook was het compleet licht om 3 uur 's nachts. Besloot te genieten een paar foto's te nemen. Niet veel later de moed bij elkaar geschraapt om die laatste 5 km. naar de top te voltooien, waar gelukkig een stop was. Besloten om hier warm te blijven, goed te eten en te wachten op Gerben. Dit duurde 45 min. zag aan hem dat hij volledig leeg was en gaf hem de tijd te herstellen. Helaas voor hem bleek dat hij nog maar amper kon herstellen. De organisatie was al 3 keer voorbij gereden of hij niet in de auto wilde stappen, opgeven doet hij niet! Ik zei tegen hem: 'het is nu 90 km. afdalen naar de finish', althans zo leek het op de kaart. Ca. 30 km voor de finish op 400 km. kwam er toch nog een klim van 5 km a 8%. Mijn broer kon niet meer en ik heb hem letterlijk de klim opgedrukt, de laatste km. waren in zicht het tempo ging omhoog en uiteindelijk de volgende dag omstreeks 15:00 uur gefinisht. Na de finish bleek 1 slok bier genoeg om compleet van de wereld te zijn. Kortom op zoek naar een legendarische tocht, dan is dit zeker een aanrader (bedankt voor het lezen van dit uitgebreide verhaal ;)).

7. Wat is de vervelendste valpartij die je hebt gehad en wat was de schade?
Dat was afgelopen jaar tijdens de Ronde om de Vijver in Hengelo. Twee ronden nadat Han van de Werfhorst was gecrasht werd ik klem gereden tussen het derailleur van mijn voorganger en een stoeprand. Kon niet uitwijken en zijn derailleur doorboorde mijn voorwiel. Spaken vlogen er uit en velg klapte kapot. Wonder boven wonder kon ik van de fiets afspringen en had alleen maar fietsschade.

8. Stel, we trekken de sprint aan en de HWV-trein bestaat uit 6 blauw zwarte shirts. Op welke plek in de trein zit jij en waarom?
De nummer twee, ik heb een gangmaker nodig om vervolgens het tempo langzaam wat verder omhoog te schroeven, zodat de rest het kan afmaken.

9. Wielrennen is afzien. Welk moment in je fietscarrière heb je het meeste afgezien en heb je daar nu nog last van?
Dat was tijdens de Jotunheimen Rundt, zie vraag 6.

10. Aan welk lid geef jij de pen door en heb je nog een specifieke vraag voor die persoon?

De vraag van Bert was: 'ben je op tijd klaar voor de Ronde van Hardenberg?'
Ja Bert ik ben dan zeker klaar, ondanks mijn achterstand fiets ik in April de avondcompetitie op 'De Sumpel', waarbij ik direct de gehele concurrentie uitschakel waardoor een Blauw-zwart-oranje tenue de Ronde voor zich opeist!


Ik geef de pen door aan Christian Jansen, en mijn vraag is: 'waar ligt bij jou de focus dit jaar?'


Gerelateerde leden
Maurice Santman
Laatste wijziging: 2019-02-15 22:24